img

روانشناسی در معاملات فارکس

روان‌شناسی در معاملات فارکس موضوعی مهم است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. معامله کردن از جمله ‌کارهایی‌ست که فرد هنگام انجام آن، درگیر احساسات و هیجانات می‌شود. به همین دلیل است که ما سعی داریم با ارائه این مطالب در مورد روان‌شناسی معامله‌گری فارکس، شما را راهنمایی کنیم. باید یاد بگیرید که اشتباهات معاملاتی را به حداقل برسانید و میزان ریسک خود را کاهش دهید.

معامله‌گران موفق فارکس می‌دانند که چگونه احساسات خود را مدیریت یا آن‌ها را به طور کلی حذف کنند. روان‌شناسی معامله و مدیریت ریسک از ویژگی‌های کلیدی در عملکرد معامله‌گر موفق فارکس است. هنگام معامله در بازار فارکس، روان‌شناسی معاملات موجب بروز برخی مشکلات می‌شود، نه فقدان دانش یا مهارت آکادمیک.
مغز انسان مانند یک ماشین پیچیده است که می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل زیادی مانند احساسات، تعصبات و خطاهای شناختی قرار گیرد. روان‌شناسی معامله‌گری یک جنبه حیاتی برای دستیابی به موفقیت در بازار فارکس است.
معمولا اکثر معامله‌گران به دلیل احساسات منفی ضرر می‌کنند که فرآیند تصمیم‌گیری منطقی آن‌ها را مسموم می‌کند؛ زیرا باعث تصمیمات نادرست و بدون برنامه‌ریزی می‌شود.
ما انسان‌ها به‌طور ذاتی احساسی هستیم و هنگام تصمیم‌گیری، احساسات خود را زیادی دخیل می‌کنیم یا زمانی که فکر می‌کنیم کارها درست پیش نمی‌روند، خیلی سریع واکنش نشان می‌دهیم؛ اگرچه این احساسات لزوما اشتباه نیستند، اما نحوه واکنش ما به آن‌ها (مخصوصا زمان معامله) مهم است.
اگر نتوانید احساسات خود را کنترل کنید، تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرید؛ حتی اگر یک تریدر باتجربه باشید هم احساسات کنترل نشده باعث ضرر شما خواهد شد.
برخی از معامله‌گران فکر می‌کنند که جدا شدن از احساسات، مشکلات آن‌ها را حل می‌کند؛ با این حال چنین اتفاقی ممکن نیست. از طرفی دیگر، اگر به احساسات خود آگاه باشید، ممکن است این امر موفقیت در معاملات شما را سرعت ببخشد. عنصر اساسی که برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق به آن نیاز دارید، داشتن وضعیت روانی باثبات است.
قبل از شروع معامله، لازم است بدانید که چگونه احساسات بر عملکرد شما تاثیر می‌گذارند؛ در صورتی که خود را از نظر ذهنی یا احساسی برای معامله آماده نکرده باشید، هرگونه آمادگی استراتژیک، بی‌معنی است.
در ادامه برخی از احساساتی را که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید نام می‌بریم.
 
احساسات تاثیرگذار بر معاملات فارکس
احساساتی که ممکن است معامله شما را تحت‌تاثیر قرار دهند عبارتند از:
 ترس
ترس واکنشی طبیعی است که ما در برابر تهدیدهای آسیب‌زا نشان می‌دهیم. بدون احساس ترس، تشخیص خطر و فرار از آن دشوار است. با این حال، در معاملات فارکس، ترس زمانی مضر است که با شناسایی تهدیدات زیان‌آور، تصمیمات غیرمنطقی بگیریم.
ترس به جای اینکه ما را ترغیب کند بدون نگرانی معامله کنیم، از انجام معاملات عقب‌مان می‌اندازد. همچنین متعاقدمان می‌کند که اشتباه می‌کنیم. این ترس بر قدرت تحلیل ما و مدت زمانی که برای جستجوی سفارشات خوب صرف کرده‌ایم، غلبه می‌کند و ما را به سمت تاریک‌تر بازار سوق می‌دهد.
نوع دیگر ترس، ترس از دست دادن معاملات خوب است. این ترس اغلب ما را وادار می‌کند که به هر قیمتی وارد معاملات شویم، بدون اینکه برای معاملات سودآور برنامه‌ریزی کنیم. یک معامله‌گر که فکر می‌کند با صرف وقت برای برنامه‌ریزی، فرصت‌های خوب را از دست می‌دهد، اغلب رویکرد منطقی به معامله را نادیده می‌گیرد و به هیجان اجازه می‌دهد تا بر تصمیمات او غلبه کند.
آخرین نوع ترس که خطرناک‌تر است، ترس از دست دادن است. ترس از شکست باعث ایجاد یک ترس روانی در ذهن ما می‌شود و قبل از تصمیم‌گیری برای آغاز یک معامله، هشدارهای وحشتناکی به ما می‌دهد.
حرص و طمع
طمع حتی از ترس هم خطرناک‌تر است. حرص و طمع احساس خودخواهانه‌ای است که هنگام معامله در فارکس، شما را ترغیب به خواستن سود بیشتر می‌کند.
به بیان ساده‌تر، هر معامله‌گر فارکس تمایل دارد بازده قابل توجهی از تلاش‌های خود دریافت کند. با این حال، این اشتیاق زمانی که بیش از حد قوی شود، مضر است. کنترل نشدن این میل، باعث تصمیمات اشتباه می‌شود.
به این ترتیب، طمع حتی از ترس مضرتر است؛ چراکه ترس می‌تواند شما را از انجام برخی معاملات باز دارد یا باعث شود خیلی زود از معامله خارج شوید؛ در حالی‌که طمع شما را وادار به انجام معاملات خطرناک می‌کند.
انتقام برای جبران ضرر
انتقام یکی دیگر از احساسات خطرناک است که مانع از موفقیت در معاملات می‌شود. این نوع از معاملات معمولا پس از تجربه ضرر انجام می‌شود؛ زمانی که معامله‌گران سعی می‌کنند معاملات تهاجمی‌تری انجام دهند تا ضرر خود را جبران کنند.

2023-Oct